İnisiyasyonun belirli
dönemlerinde yapılagelen en önemli uygulamalardan biri de, çeşitli ayin,
merasim ve törenlerdi. Bunlara ezoterizmde “ritüel” adı verilmiştir. Mircae
Eliade bu ritüeller için şunları söyler;
“Rahipler ve inisiyelerden oluşan
topluluklar her yıl belirli dönemlerde özel bayramlar düzenlerler ve bu
kutlamalara misterler denilen sembolik piyesler eşlik ederdi. Bu sembolik
piyeslerde inisiyatik çalışmalardaki bilgiler bir tiyatro sahnesi içinde dile
getirilirdi. Aslında halk için misterlerin tüm içeriğini oluşturan piyesler,
sadece ikincil önemdeydi. Misterlerin özünü oluşturanlar bu piyeslerin
perdelediği okullardı. Okulların amacı ise, insanları inisiyasyona
hazırlamaktı. Misterlerin gerçek anlamı ve niteliği, ancak belli sırlarla
karşılaşabilme imkânına ulaşabilen inisiyeler tarafından biliniyordu. İnisiyasyon
sürecine, bazıları halka açık olarak yapılan karmaşık törenler ve adayın geçmek
zorunda olduğu çeşitli sınavlar eşlik ederdi. İnisiyatik yani özel eğitimin
dışında kalan kitlelere; bu sembolik uygulamaların aslında inisiyasyonun
safhalarını anlatmakta oldukları açıklanırdı. Halkın izledikleri sadece birer
törenden ibaretti. Asıl eğitim çok küçük bir gruba veriliyordu.”
İnisiyasyona Kabul Şartları
1. Beden temizliği; Burada bahsedilen temizlik bedenin iç
temizliğiydi yani alınan besinlerle bedene iyi bakma konusundaki temizlikti.
Zararlı besinleri yiyen, uyuşturucu kullanan, aşırı alkol alan kesinlikle kişiler
inisiyasyona kesinlikle kabul edilmezdi. Tavsiye edilen beslenmede sebze ve
meyve baş sırayı alırdı. Özellikle kırmızı et, insan bedeninde kaba enerjilerin
birikmesine sebebiyet verdiği için beyaz etin dışındaki etlere izin verilmezdi.
Uzun süre kırmızı etle beslenmiş kişiler de inisiyasyona kabul edilmezlerdi.
2. Duygusal Asalet; Bundan, insanlara karşı gerçekten insanca
duygular içinde bulunmak; sevgili, hoşgörülü, merhametli olmak kastedilirdi.
İçtenlik ve samimiyet aranan vazgeçilmez şartların başında gelirdi. Olumlu-pozitif
hislerle dolu olmayanlar derhal rahiplerce fark edilir ve daha ilk başlarda
elenirlerdi.
3. Zihin Genişliği; İnisiye adayı zeki olmalıydı. İyi bir gözlemci
ve sentezci olması beklenirdi. Olaylara farklı açılardan bakabilmek, küresel
bir anlayışla olayları değerlendirebilmek, insiye adayında aranan en önemli
şartlardan biriydi. Olayları alışılagelmiş, ön yargılar ve tabularla
değerlendiren değil, son derece esnek ve sıra dışı diyebileceğimiz bir yetenekle
kavrayabilecek kişiler titizlikle seçilirlerdi.
4. Ruhsal Olgunluk Seviyesi; İç potansiyelinin zengin ve bu
potansiyelin belli bir çalışmayla ortaya çıkarılıp çıkarılamayacağına dikkat
edilirdi. Aday mutlaka sır saklayabilecek ruhsal olgunlukta olmalıydı. Kendini
göstermek için olur olmaz her şeyi söylememesi gerektiğinin bilincinde olup
olmadığına bakılırdı. Egosal komplekslerini yenmiş olmalı ve ahlaksal olarak
zaaflarda bulunmamalıydı.
(Devamı Gelecek)
Ergun Candan - "Yeni Başlayanlar için Ezoterizme Giriş"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder